homeride 25 & 26 juni 2022
kinderfonds

Log in

Al 6.172 Euro gedoneerd!

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over HomeWalk? Bekijk dan eerst of het antwoord hieronder staat. Staat jouw vraag er niet tussen, dan staan wij je graag te woord. Je kunt per mail contact opnemen met HomeWalk via info@homewalk.nl of telefonisch via 088 221 90 05.  

COVID-19

Gaat HomeWalk altijd door?

HomeWalk gaat in principe altijd door, tenzij er sprake is van extreme (weers)omstandigheden.

De verspreiding van het coronavirus blijft nog een lange tijd een rol spelen in onze samenleving. Wij doen er alles aan om volgend jaar een mooie, veilige én verantwoorde editie van HomeRide, HomeRun en HomeWalk neer te zetten. Uiteraard staat hierbij de veiligheid van alle betrokkenen voorop.

Het Ronald McDonald Kinderfonds blijft alle ontwikkelingen rond de verspreiding van het virus nauwgezet volgen. We bereiden ons voor op verschillende scenario’s zodat we kunnen anticiperen op de in juni 2022 geldende maatregelen. We baseren ons hiervoor op informatie van officiële instanties als het RIVM en het Ministerie van Volksgezondheid, en we volgen adviezen op van onder meer het NOC*NSF.

Over HomeWalk

Wat is HomeWalk?

Jezelf tot het uiterste dwingen, een teamprestatie van formaat neerzetten én iets voor het goede doel doen; dat is HomeWalk. In teamverband wandelen HomeWalkers 120 kilometer binnen 24 uur. Met deze sponsorwandeltocht zamelen we geld in voor het Ronald McDonald Kinderfonds. Met iedere kilometer die HomeWalkers afleggen, verkleinen we de afstand tussen ouders en hun zieke kind. #keepingfamiliesclose 

Wie kunnen er meedoen aan HomeWalk?

Ben je een doorgewinterde wandelaar of juist nog niet? Iedereen kan meedoen aan HomeWalk! Het gaat erom dat je doorzettingsvermogen hebt én iets voor zieke kinderen en hun ouders wilt betekenen. Je wandelt met een zelfgekozen team 120 kilometer in 24 uur. Dag en nacht, in weer en wind. Ook als je minder sportief bent, kun je meedoen aan HomeWalk. Bijvoorbeeld als teambegeleider, materiaalverzorger of vrijwilliger.

Uit hoeveel teamleden bestaat een team?

Een HomeWalk-team bestaat uit (maximaal) 10 wandelaars. Daarnaast adviseren wij minimaal vijf begeleiders. Daarvan is er minimaal één begeleider die niet meewandelt, maar het team met een auto volgt. Wij adviseren om twee begeleiders per voertuig in te zetten. 

Wat zijn de rollen binnen een team?

Een HomeWalk-team bestaat uit 10 wandelaars en minimaal vijf begeleiders die niet meewandelen. Zo heeft elk team een teamcaptain. Daarnaast kan een team ook aangevuld worden met een PR en social media manager, logistiek manager, fondsenwerver en/of een verzorger. 

Mag ik de volle 120 km wandelen?

Als een deelnemer de volledige wandeltocht wil doen dan mag dat. Net zoals bij HomeRide en HomeRun promoten we een fullwalk niet. 120 km wandelen in 24 uur is een unieke prestatie die voor weinig mensen weggelegd zal zijn. 

Wat zijn de kosten om deel te nemen aan HomeWalk?

Per wandelaar bedragen de kosten € 75. Hiermee worden alle organisatorische kosten zoals eten en drinken onderweg, de GPS-apparaten en faciliteiten bekostigd. Begeleiders betalen € 25 per persoon. Van iedere begeleider wordt gevraagd zich via de website bij zijn/haar team in te schrijven. Daarnaast dien je als team minimaal € 7.000 aan sponsorgeld op te halen, bestemd voor de Ronald McDonald Huizen en vakantiehuizen. Tip: kijk ook eens bij de vragen/antwoorden onder het kopje 'fondsenwerving' bij de Handige documenten.

Mag ik ook wandelen voor een specifiek (vakantie)Huis?

Jazeker. Als je wandelt voor een specifiek (vakantie)Huis komen jullie sponsorgelden volledig ten goede aan dit (vakantie)Huis. 

Kan ik me ook inschrijven als het team nog niet compleet is?

Ja, dat kan. Het is zelfs verstandig om dat te doen, voordat het maximum aantal teams bereikt is. De andere teamleden kunnen zich op een later moment (maar vóór half mei 2022) bij jouw team inschrijven.

Tot wanneer kan een team zich inschrijven?

Heb je voldoende getraind en heeft je team het benodigde sponsorgeld opgehaald? Dan is inschrijving mogelijk tot half mei 2022. Let op: zorg dat alle teamleden voor deze datum zijn aangemeld.

Wat voor ondersteuning kan ik van de organisatie verwachten?

De organisatie zal je diverse handvatten aanreiken, zodat jij je met je team maximaal kunt voorbereiden op het HomeWalk-weekend en voor die tijd het streefbedrag van € 7.000 kunt behalen. Denk hierbij aan diverse toolkits en downloadbestanden (onder 'Handige documenten') die beschikbaar komen zodra je als deelnemer bent ingeschreven. Daarnaast worden de teams ondersteund met fondsenwervende tips en organiseren we een informatiebijeenkomsten en een  PreWalk  om je als deelnemers optimaal voor te bereiden. Tot slot maak je op homewalk.nl een teampagina en persoonlijke pagina aan, die je helpen bij acties en fondsenwerving. 

Fondsenwerving

Hoe kan iemand mij sponsoren vanuit het buitenland?

Dat kan door het bedrag over te maken op NL74 RABO 0333 3338 88 onder vermelding van HomeWalk en de naam van het team of de deelnemer. Vervolgens stuur je een e-mail naar info@homewalk.nl met daarin de (bedrijfs)gegevens van de sponsor en de persoonlijke boodschap aan het gesponsorde team of HomeWalker. 
Zodra de betaling en e-mail binnen zijn, zorgen wij ervoor dat de donatie op de juiste pagina terecht komt en bij de stand van het team of de HomeWalker wordt opgeteld. Dit kan enkele dagen duren i.v.m. de betaalverwerking tussen de banken. 

Hoe kan iemand mij sponsoren?

Sponsoren gaat heel snel en simpel. Via je persoonlijke profiel of de teampagina op homewalk.nl komen je sponsoren op een donatieformulier terecht. Zij kunnen hier als particulier of als bedrijf een donatie overmaken. Betalen kan direct via iDeal of een automatische incasso of betaling per factuur (vanaf € 175). Voor meer informatie over donaties en betalingen kun je per mail contact opnemen met HomeWalk via info@homewalk.nl of telefonisch via 088 221 90 00. 

Hoe kun je als team in de gele, groene of hartjestrui wandelen?

Voor het team dat de meeste sponsorgelden binnenhaalt, de meeste acties organiseert, of de origineelste actie op poten zet, zijn er speciale truien. De respectievelijk gele, groene en hartjestrui geven letterlijk meer kleur aan het peloton en zijn een eer om te dragen. 

  • De hartjestrui: het team dat de origineelste actie organiseert, de meeste stemmen verzamelt via de poll op de Facebookpagina van HomeWalk, en vervolgens door de kinderjury als winnaar wordt gekozen. 
  • De groene trui: het team dat de meeste acties* organiseert (zowel teamacties als individuele acties van teamleden worden meegeteld). 
  • De gele trui: het team dat de meeste fondsen werft.  

Voor welke felbegeerde trui gaat jouw team?

*Een week voorafgaand aan het evenement worden alle acties geanalyseerd. Bij kleine(re), soortgelijke acties behouden wij het recht deze te rekenen tot één actie, ook als de acties op verschillende momenten hebben plaatsgevonden. Dit geldt voor zowel individuele als teamacties. 

Hoe werkt het als mijn sponsor via een factuur wil betalen?

Een sponsor kan op de website van HomeWalk een factuur aanvragen vanuit het donatieformulier. Dat kan bij donaties vanaf € 175. Jouw sponsor ontvangt de factuur dan direct per mail. Voor meer informatie kun je per mail contact opnemen met HomeWalk via info@homewalk.nl of telefonisch via 088 221 90 00. 

Is het haalbaar om minimaal € 7.000 aan sponsorgelden op te halen?

Het lijkt in eerste instantie veel geld, maar in de praktijk is het heel goed haalbaar om € 7.000 aan sponsorgelden in te zamelen. Voorgaande jaren haalden de teams zelfs gemiddeld rond de € 14.000 per team op. Zeker wanneer ieder teamlid zijn of haar sociale en/of zakelijke netwerk benadert met het verzoek om te steunen, geeft dit de fondsenwerving een boost. Ook kan het totaalbedrag enorm oplopen als je samen met je teamgenoten publieksacties organiseert; goed voor de teamspirit en erg leuk om te doen! Laten we met elkaar zo veel mogelijk overnachtingen realiseren voor ouders, op loopafstand van hun kind in het ziekenhuis. Want een ziek kind kan niet zonder zijn ouders. 

Is het verplicht om € 7.000 op te halen om deel te mogen nemen aan HomeWalk?

Ja, wanneer je als team in totaal minimaal € 7.000 hebt opgehaald, is jullie startbewijs voor HomeWalk 2021 geldig en zijn jullie van harte welkom aan de start! 

Waar gaat het sponsorgeld naartoe?

Uit onderzoek is gebleken dat voor een ziek kind de aandacht, warmte en nabijheid van ouders cruciaal zijn voor het herstel. Daarom wil het Ronald McDonald Kinderfonds zoveel mogelijk zieke kinderen samen laten zijn met hun papa, mama, broertjes en zusjes. Het sponsorgeld van HomeWalk komt ten goede aan het Ronald McDonald Kinderfonds. Het Kinderfonds heeft een CBF-Keurmerk van het Centraal Bureau Fondsenwerving. Deze onafhankelijke instantie houdt toezicht op de bestedingen van fondsenwerving van HomeWalk. Als team kan je ervoor kiezen om voor een specifiek Ronald McDonald Huis of vakantiehuis te rijden. Als je hiervoor kiest, komen de sponsorgelden volledig ten goede aan dit specifieke Ronald McDonald Huis of vakantiehuis. 

Wat kan ik mijn sponsor aanbieden als tegenprestatie?

Natuurlijk kan je zelf creatieve tegenprestaties voor je sponsoren verzinnen. Heb je hier alsnog hulp bij nodig? Laat dit ons dan weten. We denken graag met je mee! Heb je een sponsor die € 5.000 of meer sponsort aan je team, dan is er een mooie logopositie beschikbaar op het algemene HomeWalk-shirt. Deze sponsoren (en hun logo) moeten vóór half maart 2022 aan ons doorgegeven worden (i.v.m. bedrukken van het HomeWalk-shirt) via info@homewalk.nl

Hebben jullie tips voor fondsenwerving?

Dat hebben wij zeker. Fondsenwerving is een echte teamprestatie. Op de social media kanalen en in de nieuwsbrief van HomeWalk komen regelmatig fondsenwervende tips voorbij. Laat je ook inspireren door acties van andere HomeWalk-teams. Denk hierbij aan het organiseren van een veiling of een diner, laat je trainingskilometers sponsoren of verkoop speciale HomeWalkkoekjes en [t]Huiswijn. Uiteraard denken wij graag met je mee! Kijk voor nog meer tips en informatie onder het kopje 'Fondsenwerving' bij Handige documenten. 

Veiligheid

Hebben jullie tips voor wandelen in de nacht?

Met het samenstellen van de route is zoveel mogelijk rekening gehouden met goed geasfalteerde wegen en verlichte fietspaden. Desalniettemin is het fijn als je van te voren al een aantal keer in het donker hebt gewandeld om aan het idee te kunnen wennen. Daarnaast zijn deelnemers verplicht om een veiligheidshesje (met ledverlichting) te dragen in de nacht. 

Hoe gaat de organisatie om met gevaarlijke verkeerspunten?

De organisatie brengt alle gevaarlijke punten op de route in kaart en zal de nodige maatregelen nemen zoals het plaatsen van waarschuwingsborden, extra verlichting of het verzorgen van verkeersregelaars op onoverzichtelijke kruisingen. Houd je te allen tijde aan de verkeersregels. Blijf ten slotte goed communiceren met je teamleden als je onderweg paaltjes, hobbels of kuilen tegenkomt. 

Hoe is de EHBO geregeld?

Op ieder checkpoint is een EHBO post aanwezig en er rijdt een mobiel EHBO team rond dat je via HomeWalk Headquarters kan oproepen. Headquarters stuurt vervolgens een medisch team naar de locatie waar jullie je op dat moment bevinden. Uiteraard kan je in het geval van ernstige gevallen direct 1-1-2 inschakelen (licht in ieder geval HomeWalk Headquarters in).  

Is het niet gevaarlijk om ‘s nachts te wandelen?

HomeWalk neemt allerlei voorzorgsmaatregelen om het wandelen in de nacht zo veilig mogelijk te maken. Zo raden we iedereen aan om over de volledige route verlichte voetpaden uit te zoeken. Op de voetpaden die minder goed verlicht zijn kunnen teams ervoor kiezen om extra begeleiding in te zetten. Het risico om 's nachts te vallen of tegen een obstakel aan te lopen, kan bovendien behoorlijk verminderd worden als je goed voorbereid bent op het wandelen in het donker. We raden aan om met het volledige team minimaal twee keer 's nachts te trainen en een goede verlichting te gebruiken. De ervaring van de voorgaande edities leert dat er, mede door de hoge kwaliteit van voet- en fietspaden in Nederland, zelden problemen zijn. Tip: spreek met je team duidelijke en korte commando's af. Bijvoorbeeld: 'paaltje, scherpe bocht links, stop', etcetera. Daarnaast bevat het teampakket een reflecterend led-vest. 

Is het verplicht om met verlichting te wandelen?

Ja, elke deelnemer is verplicht om een hesje met led verlichting te dragen tijdens het wandelen. HomeWalk blijft een 24-uurs tocht en we wandelen dus ook een groot gedeelte in het donker (de zon is onder van 22.00-05.30 uur). De organisatie zoekt een route uit die zo goed mogelijk verlicht is. 

Moet ik in gezonde conditie verkeren om mee te kunnen doen?

Voor deelname aan HomeWalk is een gezonde basisconditie gewenst. Deelnemers wordt van te voren gevraagd een medische verklaring te ondertekenen die je bij de start aan de organisatie overhandigt. Deze verklaring vind je - als je bent ingelogd - bij de handige documenten/downloads onder het kopje 'begeleiding'. Daarnaast kan je het zo zwaar maken als je zelf wil. Heb je een mindere wandelconditie? Dan fiets je bijvoorbeeld maar één of twee etappes. Bij enige twijfel over je eigen gezondheid of die van je teamgenoten tijdens HomeWalk stop je direct met wandelen en neem je contact op met het medische team. 

Waarom wandelen we in de nacht?

HomeWalk is een 24 uur durende sponsorloop. Die 24 uur staan symbool voor de zorg van ouders voor hun zieke kind; die gaat ook 24 uur per dag door. Daarnaast horen wij van de deelnemers van HomeRide en HomeRun dat het deelnemen in de nacht meerwaarde heeft. HomeWalk is een van de weinige sponsorlopen in Nederland waar deelnemers ook ’s nachts wandelen. Dit geeft zowel op sportief gebied als qua beleving een extra dimensie. 

Worden de teams gevolgd via een track&trace systeem?

Ja, de teams worden door de organisatie gevolgd via een tracker die zij verplicht de gehele route bij zich dragen. Deze informatie wordt gebruikt om medische assistentie te kunnen sturen en om de veiligheid van de deelnemers te kunnen monitoren. Ook is het leuk dat begeleiders, familie, vrienden en andere geïnteresseerden je zo via de website en de speciale HomeWalk app kunnen volgen. 

Zijn er veiligheidseisen waar de volgauto’s rekening mee moeten houden?

Voor de volgauto’s wordt een routeboek beschikbaar gesteld met een gedetailleerd routeplan. Ook vind je in dit routeboek alle wisselpunten en opwachtplaatsen. De wisselpunten op de route zijn niet bereikbaar voor de volgauto’s; hier kan niet veilig geparkeerd worden. alle opwachtplaatsen kunnen wel met de auto worden bereikt en hier kan veilig worden geparkeerd. Lees hier meer over het verschil tussen wisselpunten en opwachtplaatsen. 

Houd je als volgauto altijd aan de verkeersregels. Zeker bij het 'meerijden' met je team op provinciale wegen. Zo voorkom je ongelukken en zo voorkom je ook dat we door politie en gemeenten worden aangesproken. Fijn, want we willen graag ook voor de komende jaren hun medewerking.

Vrijwilligers

Hoe kan ik helpen voorafgaand aan, tijdens of na HomeWalk?

HomeWalk kan niet bestaan zonder de inzet van betrokken, enthousiaste vrijwilligers met het hart op de juiste plek! De hulp van enthousiaste vrijwilligers is hard nodig om deze pilot succesvol te laten verlopen. Per locatie zijn we op zoek naar sterke sjouwers die helpen met de op- en afbouw, registratiekanjers, route uitpijlers, cateringhelden, vriendelijke gastvrouwen en –heren, bewakers van de fietsenstalling, fietsenmakers, masseurs, fotografen en gezellige sfeermakers.  

Waar kan ik me opgeven als vrijwilliger voor HomeWalk?

Lijkt het je leuk om je als vrijwilliger in te zetten voor HomeWalk? Of ken je misschien iemand die zich graag wil inzetten als vrijwilliger? Lees hier alles over vrijwilligerswerk bij HomeWalk en hoe je je hiervoor kan aanmelden.

De voorbereidingen

Hebben jullie trainingsschema’s beschikbaar?

Ja, we stellen trainingsschema’s beschikbaar. Deze schema’s zijn te downloaden via de link 'Handige documenten' als je bent ingelogd op de website. Daarnaast is het ook een idee om je trainingskilometers vast te leggen in Strava. HomeWalk heeft daar ook een account!

Ik heb de verkeerde gegevens ingevoerd, hoe kan ik dit aanpassen?

Op je eigen profielpagina kun je zelf heel gemakkelijk gegevens aanpassen. Zorg dat je bent ingelogd op de website en ga vervolgens rechtsboven naar 'mijn profiel'. Bovenin zie je ‘bewerk' staan. Als je daar op klikt, kun je jouw gegevens aanpassen. Mocht dit niet lukken, neem dan gerust contact op met de organisatie: info@homewalk.nl 

Langs welke Ronald McDonald Huizen wandelen we?

In 2022 wandelen we in de vorm van een hart langs allerlei Ronald McDonald Huizen. Welke Huizen dat zijn, wordt bekend als de route definitief is. 

Moeten wij onze eigen logistiek regelen?

Ja, teams regelen hun eigen logistiek. Tips? Neem contact op met de organisatie of check de informatie bij ‘logistiek’ op de pagina met downloads.

Kan de organisatie ons helpen in media benadering?

Ja dat kan zeker. Deel je verhaal met ons en wij kunnen je helpen met de benadering van de lokale en wellicht landelijke media. 

Ook vind je als je bent ingelogd bij de 'handige documenten' voorbeeldbrieven die je zelf kunt bewerken en naar (lokale) media kunt sturen.

Ontvangen wij een HomeWalk shirt?

Iedere wandelaar die deelneemt aan HomeWalk ontvangt een HomeWalk-shirt. Het shirt kan je bij de start ophalen, of van te voren bij één van de afhaallocaties. Die locaties worden t.z.t. bekendgemaakt. 

Bij inschrijving geef je aan ons je maat voor je shirt door. Wil je alsnog je maat wijzigen? Dat kan door in te loggen op je profiel en je gegevens daar aan te passen.  Dit kan vóór uiterlijk half april 2021 nog gewijzigd worden.

Je kunt teamsponsors die meer dan € 5.000 doneren een positie op het HomeWalk-shirt aanbieden. Dit bedrag moet als donatie zijn bijgeschreven. Het logo van het bedrijf binnen moet vóór half maart 2021 opgestuurd worden naar info@homewalk.nl (i.v.m. bedrukking van het shirt). 

Kan ik ook een rondleiding organiseren bij een Ronald McDonald Huis?

In overleg is dat zeker mogelijk en is een mooie manier om je teamleden te laten zien waar je het allemaal voor doet. Neem contact op met de organisatie en dan kijken we of we hiervoor een moment kunnen inplannen.

Het weekend

Wanneer wordt de eindopbrengst bekend gemaakt?

Voorafgaand aan het startschot van HomeWalk wordt bekendgemaakt met welk bedrag de HomeWalkers, HomeRiders én HomeRunners aan hun geweldige prestatie gaan beginnen. Uiteraard komen er ook tijdens en na het weekend nog donaties binnen. Samen gaan we ervoor om zoveel mogelijk overnachtingen te realiseren voor gezinnen, op loopafstand van hun zieke kind in het ziekenhuis.